16. februar 2011

Atten år og karneval i Québec

De siste ukene har vært utrolig slitsomme på skolen. Fredag var siste dag i andre etappe, noe som betydde at de to siste ukene har vært fulle av prøver, fremføringer og innleveringer fra morgen til kveld. Det hele har egentlig gått veldig greit, men jeg skal ikke skryte på meg å ha vært så veldig motivert til å øve til prøver alle kveldene heller. Har allerede fått en del resultater og tilbakemeldinger, men denne uken blir det nok enda mer. Til nå ser det faktisk veldig bra ut, men eg ganske spendt på hvilken karakter jeg får på den fire timer lange historieprøven! I fransken har vi forresten lest bok, og da jeg var godt over halvveis gikk det opp for meg at jeg lest på fransk og FORSTOD hva jeg leste. Det var litt magisk, og jeg kom meg lett gjennom boken.

Og mens vi snakker om skole, i naturfagen har vi begynt på et nytt kapittel som bare handler om motorsager(!). Velkommen til Canada, sier bare jeg.

Selv om skole har tatt mye energi og tid i det siste, har jeg gjort andre ting også. Har vært flere ganger på bowling, og som vanlig noen ganger på kino. Har sett Le cygne noir/Black Swan/Den sorte svanen (skremmende, men utrolig bra) og 125 hours (sterk, men samtidig veldig fin). I tillegg har vi fått ENDA mer snø (wihuu!), noe som selvfølgelig betyr mye tid ute.

Her er litt bilder fra "snødag" hos en av søstrene til Line.






Bowling for aa feire bursdagen til tvillingene.

 



Disse bildene ble tatt før mesteparten av snøn kom.




 
La tire sur la neige/lønnesirup på snø. Mmmh!

Denne helgen har vært en utrolig kjekk helg. Høydepunktet er selvsagt at jeg har blitt 18 (!!!), og nå kan jeg endelig gjøre hva jeg vil! Neida. På selve bursdagen min (fredag) våknet jeg til kake med lys, bursdagssang, muffins og god frokost. Resten av dagen ble tilbragt på skolen, da bursdagen min var på samme dag som Soirée Artistique, en skolekonsert hvor elever kan synge, danse, holde en tale eller hva som helst. Jeg var med i komiteen, som betydde at hele dagen ble tilbrakt for å henge opp dekorasjoner og rigge til. Vi hadde heldigvis en liten pause midt på dagen, og jeg gikk på Libanesisk restaurant og spiste lønsj med Véronique. Unnet meg enda mer kake (man blir jo bare 18 én gang) og så ruslet vi tilbake til skolen.

Flotte Véronique som var programleder for kvelden. I bakgrunnen ser du litt av pynten vi hadde laget, som er TV-skjermer som presenterer alle artistene for kvelden.

Igjen.

TV-skjermer som viste programmet "Les Parent"

La soirée artistique er noe som blir holdt hvert år her på skolen. Temaet varierer for hvert år, og i år var det noe som heter "Les enfants de la télé" (Barna på TV), som er er populært TV-program her borte. Det går ut på at de inviterer kjentfolk, og ser på gamle videoklipp og bilder fra da de var unge. Konseptet var litt av det samme på skolen, og mellom de forksjellige opptredene ble det vist filmklipp og bilder av lærere og andre lokale kjentfolk som var invitert.

MEN, så til det jeg egentlig skulle fortelle. Som hvert år var det noen inviterte, og dette året ble det slått på stortrommen og tre skuespillere i TV-serien "Les Parent" sa ja til å komme. Jeg som var i komiteen ble satt til å passe på mens det ble signert autografer, og da det hele var ferdig ble jeg og noen andre sittende igjen og prate litt. Jeg fikk bursdagsautografer, og senere på kvelden hadde Véronique en overraskelse til meg, og det var at hun hadde lært én av guttene å si gratulere med dagen og jeg elsker deg på norsk! Selv om jeg bare har sett TV-programmet noen få ganger og ikke kliket mongo av å se skuespillerene synes jeg det var utrolig søtt og morsomt, og jeg må nok inrømme at det var litt stas at de var kjendiser også.

Bilder fra TV-serien hentet fra Internett:


 Paa skolen:
Han som laerte seg "Bonne fête, je t'aime" paa norsk.

Joey, Louis-Philippe og Raphael.

En veldig morsom, men kort opptreden.

Under forestillingen.

Da jeg kom hjem var det rett til sengs (litt over midnatt), og jeg kunne konkludere med at det hadde vært en vellykket bursdag.

Dagen etter, lørdagen, dro jeg, Line og Martin (vertsforeldrene mine) til Québec for å besoeke det årlige karnevalet. Jeg koste meg gjennom hele dagen med god mat, spasering, litt shopping og på kvelden så vi paraden. Forteller resten i bilder!

Isskulpturer (dekket av snø)

Det snør, det snør!

Noe som kalles "beverhale". Sinnsykt godt! Mmmm...

Vi tok oss en liten tur i hestekjerre.

Smil!

Vi gikk forbi treet hvor vi spiste lunsj da jeg var i Québec i sommer med andre utvekslingsstudenter.

Jeg husker det var sinnsykt varmt den dagen.

En ellers ganske uklar utsikt over elva.

Som var ganske annerledes i august.

Meg som tar bilder av meg.



 



Line og Martin mens vi ruslet rundt i gamle Québec. Jeg fikk forresten min nye favorittgenser i bursdagsgave! Skal legge ut et bilde ved snareste anledning.

Litt bilder fra den flotte paraden:




 
Logoen/figuren til hele karnevalet. Le bonhomme carneval.


Og paa mandag, 14. februar, var det feiring av St. Valentine, noe som var mye stoerre enn i Norge. Paa skolen fikk vi utdelt hjertesjokolade i fransktimen, kake i friminuttet og hjerter var over alt. Jeg kjoepte roser til Line (Martin har reist til USA med jobben), og vi hadde en liten romantisk aften hjemme med jentene.

Rosene jeg kjoepte til Line

Hjertepizza!

Émilie og Rosalie <3

Forresten, tusen takk for alle gratulasjoner som har blitt sendt de siste dagene!
 
Store klemmer fra myndige Mari

3 kommentarer:

  1. Hei Mari,

    Alttid like spennende å lese det du skriver. Selv om vi snakkes på skype er det kjekt å se bloggen din.

    SvarSlett
  2. Nice!
    btw, bilde tatt av deg med deg på e sykt fint! Eg savna deg litt ekstra når eg såg det! GLEDE MEG TE Å SE DEG IGJEN!

    SvarSlett
  3. Gratulerer med dagen som var! Det så ut som en finfin bursdagsfeiring, og jeg har også lyst til å smake sånn "beverhale". Jeg håper du kan komme hit en gang til i løpet av våren eller sommeren, og kanskje det finnes i Montréal også?

    SvarSlett