28. april 2011

The city that never sleeps

New York var helt fantastisk. Jeg har fått sett så mye fint, gjort så mye kjekt og smakt så mye godt. Det har rett og slett vært fire ubeskrivelige dager jeg aldri glemmer. Været var virkelig på vår side, og den siste dagen hvor det var meldt ti grader og regn, fikk vi 26 grader og stekende sol. Det var sommer, is og shopping. Det var New York og jeg elsket det.

Kameraet var selvfølgelig også med, og nedenfor følger et utvalg av de over tusen bildene som ble tatt.

Torsdag, dag 1:
Klokken 5:30 om morgenen møtte vi opp på skolen med halvfulle kofferter og sommerfugler i magen. Da bussen var full rullet vi av gårde, og med diverse filmer, litt soving og mye snakking gikk tiden overraskende fort. Da USA-grensen var passert stoppet vi for å spise lunsj på en veldig amerikansk (og veldig fin) restaurant. Rundt oss satt det svære amerikanere som spiste pannekaker, egg og bacon, og alle kunne konkludere med at vi var i USA.




Da vi kom frem ble vi møtt av klar himmel, sol og blomster over alt. Vi besøkte Trump Tower, spiste middag på Times Squere og fikk se utsikten over New York på toppen av Rockefeller/Top of the Rock. På kvelden var vi og så Billy Elliot, kjempemusikal med fantastisk dyktige skuespillere og dansere.









Fredag, dag 2:
Nok en nydelig dag begynte med en tur i Central Park. Stunning. For en nydelig park. Absolutt noe av det vakreste med hele New York. Guiden viste oss rundt på forskjellige kjente steder fra filmer, og jeg tok selvfølgelig en haug med bilder. Etterpå var det av gårde til American Mseum of Natural History hvor vi ble resten av formiddagen. BILDER!








Neste stopp var China Town. Masse folk, falske merkevarer, pruting og shopping resumerer det meste. Jeg gikk til innkjøp av de obligatoriske I<3NY-T-skjortene for en slikk og ingenting, nye Converse (i en skikkelig butikk vel og merke), fine smykker og en kinesisk morgenkåpe i gull. Guiden vår hadde på fårhånd gitt oss alle prutetriksene, og jeg må si jeg ble imponerende flink i slutten.



Ettersom det var den store shoppingdagen besøkte vi diverse andre kjøpesentre, og dagen sluttet på Broolyn Bridge hvor vi fikk se New York i full belysning i mørket (fikk desverre ingen supre bilder...).










Lørdag, dag 3:
Lærdagen var den eneste dagen hvor det regnet, men vi var heldige fordi dagen var planlagt til en guidet busstur. Guiden (som var med oss hele reisen) var fantastisk flink og ikke minst morsom, og ga masse interessant imformasjon. Vi tok også en ferjetur for å se frihetsgudinnen, noen som funker heller dårlig pga. grått vær. Men, nå har jeg i alle fall sett henne!

Ground zero

Ah, elsket denne butikken/restauranten!

Viktig å holde stilen i regnet

Satset på bedre vær til sommeren!

Guiden vår, Dominic.

Noen timer med (atter en gang) shopping ble brukt i Times Squere, og jeg fant en fin sommerkjole og en hettejakke. Madame Tussauds ble også besøkt, men pga. helt syyke mengder folk ble det for det meste venting i kø, og alt i alt et skuffende besøk. Det gjorde meg ikke så mye, da jeg allerde har vært før, og det ble enda mer tid til shopping før neste møtepunkt fordi vi stakk med nesten en gang vi kom ut av køen. Jeg tok meg tid til et bilde, og det var me Andy Warhol (hmm... forstår ikke hvorfor det ikke var kø for å ta bilde med ham?).







På kvelden gjorde vi noe jeg aldri før har vært borti, og tro det eller ei, men det var seriøst noe av det kuleste med hele reisen. Det heter Medieval Times, og bestod av middag samtidig som en middelalderturnering/skuespill. Det var en stor sal (se bildene som følger) hvor alle satt på benker oppdelt i forskjellige farger som viste hvilket lag du hørte til, og greia var å skrike og brøle mest, slik at laget ditt vant turneringen. Vi var med det røde laget, og jo mer vi heiet, jo bedre spilte den røde ridderen. Og gjett hvem som vant? OSS! Selv om vi var den minste gruppen var vi den som lagte mest lyd av alle i hele salen, og for å si det slik, det var få av oss som hadde stemme igjen etterpå. Opplevelsen var helt syk, og alle bare kastet seg inn i det og heiet som om det var favorittlaget i hockey som spilte. Vi ropte RED, RED, RED helt til det røk ut av ørene våre, og ja. nei. Jeg klarer ikke sett ord på det. Sykt.

Og siden vi liksom var i middelalderen spiste vi kyllinglår, spare ribs og poteter med hendene (bestikk var ikke en gang en mulighet), og suppen ble drukket ut i fra en tung skål i metall. Det føltes litt merkelig i starten, men man kom veldig fort inn i "stemningen" og det føltes helt naturlig. Jeg tror jeg må gå over til bildene.





Søndag, dag 4:
Siste dag i New York var absolutt den flotteste dagen sånn værmessig. Det begynte med helt komfortabelt hettegenservær, men i 12-tiden slo varmen til og det ble nesten umulig å oppholde seg andre plassen enn i skyggen. Spesielt med tanke på at de fleste var kledd i dongeribukser og hettegensre. Formiddagen ble brukt til enda mer shopping, lunsj på Central Station og etterpå tilbake i bussen for å dra hjem igjen.





Som dere kanskje forstår har det vært en helt fantastisk reise. Jeg har fått så gode venner og opplevd så mye kjekt. Jeg har kost meg helt til ytterste punkt, og gleder meg kjempemasse til å komme tilbake og få besøke nye sider av New York.

Nå har varmen slått til her i Waterville også, og i dag sprang jeg rundt barfødt i sommerkjole etter skolen. Tiden fremover skal jeg fortsette å nyte, og snart er det ut på tur igjen - denne gangen til Toronto!

Store klemmer fra Canada!

PS: enda flere bilder er å finne på  facebook :)

6 kommentarer:

  1. Kjekt å lese i tillegg til mange flotte bilder, både her og på Facebook. Ser fram til sommeren!! Pappa

    SvarSlett
  2. Hei! Skal kjøpe nytt objektiv, men vet ikke helt hvilket jeg skal velge. Vet at du har peiling på foto! Hva vil du helst anbefale av 50mm, 20mm og 30mm?

    Mina

    SvarSlett
  3. Mina: det kommer heeelt an paa hva du skal bruke det til :)

    SvarSlett
  4. Hvilket objektiv brukte du her? Reiser mye og tar derfor mange bilder som likner de i dette innlegget.

    Mina :)

    SvarSlett
  5. saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaavn. Flotte, nei, FANTASTISKE bilder! Glede meg som et lite barn til du kommer hjem. z3

    SvarSlett
  6. Mina: paa disse bildene har jeg brukt to forskjellige, sigma 30mm 1.4 og sigma 10-20mm (vidvinkel). Begge to er til aa anbefale! To helt forskjellige objektiver naar det er sagt.

    SvarSlett